zondag 22 mei 2011

Terug naar schoenen?

De laatste weken zat ik weer met kleine ogen achter de PC onderzoek te doen. Door nieuwe inzichten uit de POSE en CHI methoden ben ik aan het denken geslagen. Zijn Vibram FiveFingers wel zo ideaal?

Westerse voeten
Als westers mens heb ik typische zwakke voeten. Bovendien een paar kuiten en achillespezen die niet berekend zijn op het hardlopen op blote voeten. Ik begon deze loopstijl vanwege een vervelende blessure die leek voort te komen uit hiel-landingen.

Soorten schoen
Voorvoetslanden is namelijk prima mogelijk op bepaalde soorten hardloopschoenen. Deze schoenen hebben een aantal voordelen op mijn Vibrams.
  1. De 'zwakke westerse' voet krijgt steun van onder.
  2. Je kan schoenen uitzoeken met een juiste hak. Bijvoorbeeld bij het merk innov-8. Die hebben een reeks nieuwe asfalt-schoenen die met drie gradienten geleverd worden. Het verschil tussen de hak en tenen is in de hoogste 9%. De middelste heeft 6% afloop en de laatste slechts 3%. De Vibram fivefingers hebben ongeveer 0% afloop. Deze schoenen zijn dus zachtaardiger dan Vibrams. Zeker op asfalt.
De Innov-8 Road-X Lite 155 met 3mm helling



De Vibrams hebben daarentegen ook weer een aantal voordelen.
  1. Die zwakke westerse voeten worden langzaam sterker. Met de juiste opbouw is er dus geen sprake van een probleem.
  2. Je kan het je niet veroorloven een slechte loopstijl te hebben. Je krijgt direct feedback van je voeten. Je hoeft er niet eens over na te denken.

Vibram of schoenen? 
Ik laat pijn beslissen. Vooralsnog loop ik heerlijk pijnvrij op mijn Vibrams. Sterker nog, het gaat steeds lekkerder. Mocht ik ooit serieuze afstanden van 10K en meer gaan neerzetten loont het waarschijnlijk de moeite een schoen te gaan proberen. Je ziet immers geen serieuze marathonlopers nog op blote voeten rondknallen.

Meer informatie
De drie Road-x modellen op een rijtje
Een review van de Merrel Trial Glove
Minimalistrunningshoes.org
De Nike Free. Misschien handig om dagelijks op rond te lopen?

1 opmerking:

  1. serieuze marathonloper op blote voeten: http://www.runblogger.com/2011/07/running-form-at-2010-boston-marathon.html
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen