vrijdag 27 mei 2011

Voetpijn: oorzaken en oplossingen

Hier volgt een korte samenvatting van een artikel van Dr. Nicholas A Campitelli. Een orthopeed die zelf op FiveFingers hardloopt. Je kan hem volgen op Facebook waar hij af en toe zijn kennis deelt.

De overstap naar minimalistisch hardlopen gaat gepaard met wat typische pijntjes. De doc bespreekt deze en vertelt wat je eraan moet doen.

Spierpijn
Ouderwetse spierpijn. Die krijg je in de spieren die helpen om je tenen uit elkaar te houden en de metatarsalen stabiel te houden. Die laatste zijn de botjes in je middenvoet. Deze afbeelding laat zien welke spieren dat zijn.


Zoals bekend met spierpijn, oudhollands negeren. "Gaat vanzelf wel over". Voor mij geld dat ik de dag na een run regelmatig wakker wordt met deze pijn. Tegen de tijd dat de theeketel opstaat is het meestal weer weg. Dat komt omdat de spieren nog koud zijn. Aldus conventionele wijsheid, en Dr. Campitelli. 



Een stressbreuk
Als je pijn hebt die je exact op één enkel punt voelt kan het een stressbreuk in één van de middenvoetsbeentjes zijn. Regel een röntgen foto als het aanhoudt!


Pijn onder je voet 
Stop met stampen! Je land nog te hard op je voeten. Luister goed naar je voeten terwijl je loopt. Vermijd winderige drukke wegen. Zoek desnoods de meeste dooie nieuwbouwwijk op die je kan vinden. Daar is het rustig en het asfalt glad.



Aanrader
Je kan Dr. Nicholas Campitelle volgen op Facebook. Dat raad ik aan! Hij plaatst vaker van dit soort verhelderende artikelen. Hij gaf bijvoorbeeld al eerder info over voetoefeningen. Ik schreef mijn oefeningen  zes dagen later op. Great minds think alike...









Bronnen
http://www.facebook.com/notes/dr-nicholas-a-campitelli-podiatric-medicine-and-surgery/foot-pain-secondary-to-the-minimalist-transition/10150210819387188
http://www.facebook.com/akronpodiatry

1 opmerking:

  1. Ik verdenk mezelf ervan dat ik aan beide voeten de zogenaamde marsfractuur heb gehad: http://www.blessure-aanwijzer.nl/marsfractuur.htm

    Symptomen waren pijn bij de voorvoetbotjes aan de bovenkant (dus niet de arch) waar de voet ook zeer dik opgezwollen was. Opwarmoefeningen als simpelweg jezelf opduwen op je voorvoet waren out of the question. Ik liep de blessures beide op op de loopband met Queens of the Stone Age op m'n hoofd. Muziek tijdens het rennen leidt bij mij blijkbaar af van focus op techniek en souplesse, daarbij liep ik ook gewoon door de pijn heen, heel dom achteraf!

    Beide blessures namen elk 2 maanden herstel in beslag (niet hardlopen, zeer selectief fitnessen) met elke dag ijsen en tubes voltaren-k (ook al is een marsfractuur geen inflammatie).

    Nu weet ik wel beter. Rustig opbouwen, weinig loopband, meer buiten, veel krachtoefeningen voor voet en kuiten en zoals jij ook ergens zegt: bijhouden die hap want je valt snel terug als je een week niets doet. (Weet niet of dat op een hoger niveau van kracht en souplesse beter wordt, maar goed blessurevrij is het bijhouden vrij makkelijk want het is leuk!) Ik doe ook fitnesslessen in VFF die veel zijwaartse beweging hebben, daar heb ik denk ik ook wel veel aan gehad omdat je dan spieren traint die je in een perfecte voorwaartse beweging eigenlijk ontziet.

    BeantwoordenVerwijderen