donderdag 23 juni 2011

Gadget: de Seiko DM50

"Zet meer stappen" is een veelgenoemde tip voor hardlopers. Als blootvoetshardloper zal dit vrijwel vanzelf gaan. Met FiveFingers of schoenen kan je soms wel wat hulp gebruiken. Daar heb ik de Seiko DM50 clip-on metronoom voor aangeschaft!

180 BPM
Het optimale aantal stappen ligt in veel advies rond de 180. Al hardlopend heb ik mijn aantal stappen regelmatig proberen te bepalen. Het resultaat was natuurlijk hopeloos onzuiver. Ik baalde hier behoorlijk van omdat ik bij vermoeidheid niet meer zeker was van mijn vorm. Met het juiste aantal stappen per minuut zou de juiste vorm vanzelf moeten volgen. Aldus ultra-marathon-god Scott Jurek.

In 'The Four Hour Body' van Tim Ferris raadde ultra-running-coach-god Brian MacKenzie de Seiko DM50 metronoom aan.


Keep it simple
De metronoom is enorm eenvoudig te bedienen. Eén knop voor aan en uit. Eén voor de selectie van modus en twee knoppen om aanpassingen te maken. Het ding kan akelig hard piepen maar is gelukkig ook zachter in te stellen. 

De belangrijkste feature is natuurlijk de clip. Met het vrij sterke mechanisme kan je de metronoom overal aan bevestigen. Ideaal voor een hardloper die op ritme wil blijven. 



Waar te koop?
Als je het apparaat vind bij een muziekwinkel heb je geluk. Ik moest online kijken. Ebay bood de ideale  goedkoopste oplossing. Inclusief verzendkosten betaalde ik 20,9 Euro bij een Britse winkel. Dat is goedkoper dan de Nederlandse winkelprijs van 21 euro. 

In de praktijk
Mijn hamstrings zijn pap momenteel. Stay tuned voor updates!

Sauce
http://www.iamunscared.com (Brian MacKenzie's site. Hier kom ik later op terug)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten