zaterdag 30 april 2011

Conditionering #1: theorie

In een reeks artikelen wil ik delen hoe ik in conditie blijf. Dat doe ik namelijk nog niet met blootvoetshardlopen. Ik ben nog aan het opbouwen en kan simpelweg niet lang genoeg hardlopen voor een impact op mijn conditie. In totaal zal ik vier artikelen posten. Hier behandel ik een stukje theorie.



HIIT: high intensity interval training is een methode waarin zeer intensieve momenten worden afgewisseld met momenten van rust. Denk bijvoorbeeld aan sprints. Onderzoek heeft aangetoond dat dit soort training zeer efficiënt is in het opbouwen van conditie en het verbranden van vet. Bijvoorbeeld: 1 minuut burpees, 30 seconden rust. En dat een keer of acht.

TABATA intervals: deze oefeningen zijn vergelijkbaar met HIIT. Het verschil is dat ze intensiever maar gelukkig korter zijn. Deze intervals doe je namelijk 20 seconden zo hard je kunt, om 10 seconden te rusten. Dit verbrand ook vet, en geeft je algemene conditionering een merkbare boost!

Rennen doe je met je hele lichaam: train dus ook je hele lichaam! Veel hardlopers zijn koppig en houden vast aan het idee dat je leert rennen, door te rennen. Natuurlijk zal het grootste deel van je training hieruit moeten bestaan. Maar omdat ik mijn nieuwe manier van lopen vanaf de grond opnieuw opbouwen hebben ik luxe om stil te staan bij andere onderdelen. Ik doel hier met name op krachttraining voor de benen, billen en core training. De core zijn de spieren rond de buik en onderrug. Dat zijn er meer dan enkel de sixpack!

Functionaliteit: oefeningen moeten in lijn liggen met de evolutieleer. We zijn gebouwd om te rennen, springen, duwen trekken en gooien. Oefeningen moeten daarbij aansluiten. Een bicep-curl vind je in mijn schema dus niet terug.

Iedereen is uniek: stel dus je eigen schema samen! Ik heb gemerkt dat sommige oefeningen voor mij bijzonder effectief zijn. Andere juist totaal niet. Het helpt altijd als ik goed ben in een oefening. Maar ervaring leert me dat ik altijd goed in de gaten moet houden dat ik geen onbalans in mijn spieren train. Toen ik bijvoorbeeld fitnesste als puber was ik goed in bankdrukken en mijn biceps oppompen. Ik negeerde mijn rug en daardoor kreeg ik al snel het profiel van de gemiddelde zilverrug gorilla. Hier vind je een lijst met leuke oefeningen. Het is aan jou om er een leuke cocktail van te brouwen!

Achtergrond informatie:
HIIT: the optimal protocol for fat loss?
TABATA intervals

Geen opmerkingen:

Een reactie posten