zondag 22 mei 2011

Wat betekent minimalistisch-hardlopen voor mij?

Minimalistisch hardlopen is voor mij een manier om pijnloos hard te lopen. Meer niet! Het is geen spirituele zoektocht, levensstijl of manier om me af te zetten tegen de massa. Ik heb de research gedaan en de uitkomsten in de praktijk gebracht.
Pijn
Heel eenvoudig gesteld: op hardloopschoenen krijg ik pijn. Op blote voeten of Vibram Fivefingers niet. Daarom ben ik overgestapt. Pragmatiek overheerste in die keuze. Ik vond het wetenschappelijke bewijs sterk genoeg. Mijn eigen ervaring met hardlopen op oude versleten gymschoenen gaven de doorslag. Als ik me na een run completer, beter en gelukkiger voel dan komt dat door endorfine. Niet mijn innerlijke-chi wat ik door het asfalt naar beneden heb gestampt.



Debat
Er is een redelijk vurig debat gaande op het interwebs. Sommige mensen kunnen er gek genoeg kwaad om worden dat anderen hun schoenen hebben uitgeschopt. Dikke pech voor hun, live and let live. Mensen willen graag hardlopen Als dat niet met hardloopschoenen kan, dan maar zonder.

Consequenties van die keuze
Er zitten echter wel een paar belangrijke consequenties aan die keuze. Je stapt letterlijk van het veel bewandelde pad af. Hoewel er een steeds grotere gemeenschap aan het ontstaan is moet je veel zelf uitzoeken.


  • Sportdokters of orthopeden zijn het zelden met je eens. Ze zullen je adviseren terug te schakelen naar schoenen. Tenminste, als ze je hun kantoor niet uitgooien of je recht in je gezicht uitlachen. Persoonlijk heb ik alleen adviezen gekregen het niet te doen. Over het algemeen zijn vooral orthopeden al dolgelukkig dat er iemand tegenover ze zit met een vergelijkbare obsessie met de menselijke voet. De twinkel in hun oog dooft helaas snel uit wanneer ze beseffen dat een morele plicht hebben je te beschermen. 
  • Je ruilt blessure kansen in. Voor de preventie van knie-, heup-, en rugblessures krijg je de kans op achillespees, kuit en voetblessures direct terug. Het is daarom belangrijk je af te vragen waar je zwakke plekken liggen. Bovendien is hier slechts beperkte of hevig gekleurde informatie over te vinden. Bijvoorbeeld het Lieberman onderzoek wat ik vaak aanhaal is deels gefinancierd door Vibram. Minimalistische hardlopers zijn slechts een fractie van alle hardlopers. Goede blessure-data bestaat simpelweg nog niet. Wees dus sceptisch als je die vindt.  
  • Schema's om te beginnen zijn lastig te vinden. Die moet je zelf al aanklotend ontdekken. Of dit een voor- of nadeel is weet ik niet. De grenzen van je eigen lichaam nemen, en niet dat van een ander, klinkt als een goed idee. Daarentegen is een beginnerschema vaak opgesteld door iemand met tientallen jaren ervaring in de sport. Een dergelijk schema zal ook vaak honderden zo niet duizenden tevreden klanten hebben afgeleverd. Een iets betere controlegroep!
  • Uitleggen, uitleggen, uitleggen. Als je voorbijkomt in je Vibrams of een praatje aanknoopt over hardlopen gaat het al snel over je barefootgebeuren. Soms omdat je het zelf niet kunt laten. Soms omdat mensen het via via gehoord hebben. Een goede reden om een blog te beginnen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten