dinsdag 28 juni 2011

De Bikila op het interwebs: overwegend positief

 Ook op zoek naar nieuwe FiveFingers? Lees dan zeker verder. Afgelopen week heb ik het web afgestruind naar reviews van de FiveFingers Bikila en Bikila LS. Vandaag wil ik de resultaten met jullie delen.

Positieve reacties overheersen
Over het algemeen zijn de ervaringen met de Bikila en Bikila LS positief! Een veelgehoorde opmerking is dat deze Vibrams erg lekker zitten. Bijna als een tweede huid of sok. In het begin zal de Bikila wat strak aanvoelen. Na de eerste kilometers merken de meeste testers hier niets meer van.




Het valt ook op dat men positief blijft. Testers die zeer lange afstanden hebben gemaakt met dit model zijn er nog steeds positief over. Dat is voor mij één van de meest belangrijke resultaten uit mijn kleine onderzoekje. Dit kan je namelijk niet bepalen wanneer je ze past in een winkel. 



Minder contact met de ondergrond
Er is echter ook minder goed nieuws. Reviewers klaagden dat ze de weg minder goed konden aanvoelen dan in andere modellen. Dat wordt veroorzaakt door de dikkere zool onder de voorvoet bij de Bikila.  Daardoor is deze zool ook direct veel stijver. Dit beperkt een natuurlijke beweging van de voet. De onderstaande video laat dit goed zien.





Steun in de voetboog?
Tot slot wordt er geklaagd over de voetboog. Deze is van ander materiaal gemaakt dan bij alle andere FiveFingers modellen. Een aantal testers merken op dat dit aanvoelt alsof er werkelijk steun aan de voetboog gegeven wordt. Dit gaat direct tegen het idee achter minimalistisch lopen in. Daarop ben ik verder gaan zoeken. De oorzaak achter het gevoel ligt waarschijnlijk bij het type voet. Een probleem wat geadresseerd wordt in de Bikila LS.

Een LS of "gewone"?
LS staat voor Lace System. Dit is dan ook het belangrijkste verschil. Deze veters in dit model moeten de klachten over een te strakke pasvorm oplossen. Deze klachten leken enkel mensen met een hoge of brede voet te treffen. Dankzij de veters hebben zij nu ook een optimale pasvorm. Bovendien is het makkelijker om de LS aan te trekken.

Met een wat meer "standaard" voet lijkt de Bikila zonder LS de betere keuze.

Samengevat
Ik denk dat de Bikila het proberen waard is. Dit zijn de eerste FiveFingers speciaal gemaakt voor hardlopen. Dat blijkt voornamelijk uit de strakkere pasvorm en de dikke zool onder de voorvoet. Die strakkere pasvorm is wat mij betreft een goede zaak. Het voorkomt wrijving tijdens het hardlopen en zeker op grote afstanden is dat belangrijk. De nauwe pasvorm maakt dit model wel ongeschikt voor alledaags gebruik. Wat dat betreft lijken het net echte hardloopschoenen.

De dikkere zool vind ik jammer. Zoals ik in mijn eigen experimenten heb gemerkt loop je toch erg anders op geheel blote voeten. Toch denk ik dat het geen dooddoener is. Haklanden is nog steeds onmogelijk en daar gaat het tenslotte om.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten